ATPI Vertelt

‘Medewerkers geven zelf invulling aan vitaliteit’

De Amsterdamse zakelijke reis- en evenementenorganisator ATPI werkt naar tevredenheid met het vitaliteitsprogramma inclusief health-check van BHS. De rapportage op groeps- en afdelingsniveau, brengt haarfijn gespecificeerd de pijnpunten in de organisatie op tafel. De volgende stap is het vitaliteitsbeleid aan te passen op de actuele situatie. De bouwstenen en de wijze van implementatie levert BHS aan. ATPI voegt naar eigen inzicht de BRAVO-systematiek toe met als thema’s bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning.


‘Wij zijn een zakelijke reis- en evenementenorganisatie’, kopt de Nederlandse homepage van internationaal marktleider ATPI. Daarmee is geen woord teveel gezegd. Het klantenbestand van de wereldwijd opererende onderneming met een omzet van twee miljard euro, bevat tal van klinkende namen. Zo werkt de dienstverlener ondermeer voor het Nationaal Olympisch Comité. ATPI verzorgt  zowel een individuele zakenreis als een business meeting waarbij duizenden mensen vanuit de hele wereld elkaar tegelijkertijd op één locatie ontmoeten.

De Nederlandse vestiging van ATPI in Amsterdam, telt 375 medewerkers. “De specifieke kenmerken van deze groep”, zegt hoofd personeelszaken Koen de Haas, “zijn veel parttimers en een zeer hoge loyaliteit aan de organisatie.” Loyaliteit is een zegen voor elke onderneming. Bij ATPI uit het zich in een maximale productiviteit tegen minimale verzuimcijfers. “Het korte en middellange ziekteverzuim is laag. Daar zijn we blij mee. Maar dezelfde loyaliteit heeft ook een kleine kanttekening. In de twintig jaar van ons bestaan stijgt de gemiddelde leeftijd van alle medewerkers langzaam mee. Dat zien we terug in langdurig verzuim. Als organisatie hebben we helaas geen invloed op langdurig verzuim.”

Persoonlijk contact
De aanpak van het korte en middellange verzuim is helder: “onze betrokkenheid bij het welzijn van de medewerkers is groot. Het is altijd onze intentie om de collega zo snel mogelijk weer aan de slag te krijgen. Een sterke band met de arbodienst helpt daarbij.” ATPI kiest daarbij bewust voor samenwerking met een kleinere dienstverlener. Een grote arbodienst verliest naar mijn mening de grip op het verzuim bij gebrek aan persoonlijk contact”, motiveert de verantwoordelijke HR-manager zijn voorkeur. “Ik moet eerlijk zeggen dat de algemene visie die onze arbodienst tentoonspreidt, misschien niet anders is dan gebruikelijk in dit vak. Maar dit geldt in ieder geval niet voor de aanpak en dan expliciet het model voor inzetbaarheid van BHS. Want dat is de winnaar van onze tender van drie jaar geleden.” HR-professional De Haas prijst de korte lijnen en de dossierkennis van de verzuimbegeleider van dienst. “BHS opereert als regisseur van het proces. Wanneer het nodig is sta ik één op één in contact. Voor de rest werkt de leidinggevende in driehoekverband samen met de consultant en BHS.”

Pijnpunten op tafel
In het eerste jaar van de samenwerking heeft ATPI zich voor een deel van de medewerkers geconformeerd aan het vitaliteitsprogramma met health-check van BHS. In de daaropvolgende rapportage zijn de pijnpunten in de organisatie op tafel gekomen. Daarin staan specifiek opmerkingen over werkdruk en de wisselende vitaliteit op groeps- en afdelingsniveau. “Dan is de volgende stap een logische, het vitaliteitsbeleid aanpassen op de actuele situatie. De bouwstenen en de wijze waarop het programma wordt geïmplementeerd, zijn door BHS aangeleverd.” De zakenreis- en evenementenorganisatie hanteert de BRAVO-systematiek. Bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning zijn hiervan de elementen. “In combinatie met de health check die eventuele problemen op individueel niveau blootlegt, heeft BRAVO een geweldige omslag teweeg gebracht.”

Wezenlijke bijdrage
“Het BRAVO-programma is zelfs een eigen leven gaan leiden in onze organisatie. Van enige weerstand in het MT of op de werkvloer is nooit sprake geweest. Absoluut niet. Dat komt omdat de insteek is de medewerkers te inspireren en te motiveren. Dat gaat hier inmiddels zo ver, dat spontaan een werkgroep is ontstaan die zelf invulling geeft aan het programma en verschillende thema’s onder de aandacht brengt.” Bravo bravo bravissimo voor de zelfredzaamheid en inspiratie! ATPI kent een BRAVO-er van het jaar voor degene die in vitaliteit de meeste vooruitgang boekt. “Ja, dat gebeurt hier echt. De genomineerden kiezen zelf de winnaar. Dit geeft aan hoe sterk het programma leeft. De ondersteuning komt van een facebookgroep en een heuse mascotte. Het programma levert een wezenlijke bijdrage aan de bedrijfscultuur en de positieve betrokkenheid van alle medewerkers.”

Kleine kanttekening
Een kleine kanttekening heb ik overigens wel”, stelt Koen de Haas tot slot. “Initiatieven van bovenstaande aard zijn makkelijker vol te houden in goede tijden. Zodra het bedrijf in zwaar weer terecht komt, wordt de opgave ook lastiger. Dat is de paradox van deze kwestie. Want juist wanneer het tegenzit, is het welzijn van de medewerkers belangrijk om weer vooruit te komen. Een ander punt is dat onze medewerkers over het hele land verspreid wonen. Eerder sprak ik over het voordeel van een kleine arbodienst. De landelijke dekking is er wel bij BHS, maar soms is de afstand tot de dichtstbijzijnde bedrijfsarts net iets groter. Daar loop ik weleens tegenaan.”

Ga naar ATPI.com  Ga naar de homepagina



Bekijk ook de andere succesverhalen


Overige tekstuele informatie
Bedrijf: ATPI
Ondervraagde: Koen de Haas
Tekstschrijver: Bart Kin
Datum: 9 juni 2017

Copyright © 2017 BusinessHealthSupport, ’s Gravenmoer